Augusti 2003. Lagan, plattfisk med familjen Hedin och lite andra turer.

2003-08-28 Premiärfisketur med M/S Telescope tillsammans med brorsan. Som vanligt hittade vi massvis av sandskäddor runt 20 meters djup utanför Västerhamnen. Bottenmeta dem med räkor och skulle de mot förmodan vara tröga så lyft sakta från botten. Utsikten att den delikata räkbiten ska försvinna brukar få plattfisken att hugga.

2003-08-24 Jag, Maria, Andreas, Jim och Fredrik P fiskade i Lagan i söndags utan att få en enda av alla hundratals laxar som hoppade. Helt sjukt vad mycket lax vi såg. FRUSTRATION!!! Vi var på plats 06.00 och så började man köra vatten vid 11-snåret :-( Snopet värre. Dessutom gick flugfisket inte alls så bra som sist. Jag har märkt att flugfisket blir slarvigt och trist när jag är trött och så är det allt lite stressigt att rotationsfiska på hallen, så det fick bli drag och spinnfluga efter en stunds viftande. Fredrik hade i alla fall en dragning i flugan framåt eftermiddagen… men han kastar ju också riktigt långt. När vi anlände till Lagan strax innan 24-tiden på lördagen gick jag och Maria ner och spinnfiskade en stund och jag kände faktiskt ett litet nafs i en fotonladdad självlysande Jensen. Kanske en liten abborre som inte kunde hålla sig? Söndagskvällen avslutades i en vacker solnedgång på pirarmen i Skälderviken men även här var det dött. Snart blir det kallare och då kan man kanske få en öring igen. Hade min dator där hemma fungerat hade här kommit massor av fina bilder men det får vänta. Tacka dom sorgliga varelserna som sitter och knackar ihop virus för det… eller är det kanske Norton Antivirus själv som finansierar virusverkstäderna… likt moppe-gängen som tvingar stackars butiksägare att köpa “beskydd” så att inte butiken “går sönder”…? Vem vet, men störigt är det i alla fall med alla dessa virusattacker.

2003-08-22 Fiske med Jim och Kimmo i hemlig å resulterade i en massa abborrar samt ett tungt hugg som gick av efter några knyckar. Det kändes precis som havsöring och enligt mycket säkra källor finns det just nystigen havsöring i ån just nu. Kul att lära känna fler fiskefanatiker. Vinden var hård från nordost och betesvalet för dagen var en svart spinnare med en röd dutt på kroken.

2003-08-20 Jag och Ola for över till ostkusten och fiskade igår. I Baske var det en man och en kvinna som nätade in precis allt :-( Nätet började 30 meter från land. Därefter åkte vi till Vik där det fanns lite luckor i näten. Flugfiske, spinnfiske och mete med tobis gav inget. Ola hade en virvel efter sin fluga samt såg en som “head&tailade” och jag såg något som hoppade en bit ut. Enligt rapporter både från Danmark och folk här i Skåne börjar öringen röra sig längs med kuster och i närheten av lekvatten. Har man tur drar på på en
så här fin öring
innan den hunnit bli grå, smal och trist.

2003-08-17 Maria, Andreas, Sebbe samt undertecknad kastade loss från Ålabodarnas hamn för att meta plattfisk och trolla öring / makrill / torsk. Efter en rejäl vurpa i hamnen för min del, ett bad och en del snurrande hittade vi Bosse och Hasse utanför Västerhamnen (Helsingborg) där dom var i full färd med att fånga plattfisk. Vi ankrade upp och även våra räkor fungerade. Tyvärr tog inte ankaret så det var lite svårt att ha kontakt med betet när vi drev. Bosses och Hasses lösning på detta är dubbelt ankare där ett ankare knyts en meter ovanför det andra. Det ena ankaret håller då ner det sista och skrotet kan då få fäste i bottnen. Efter en stunds metande med framförallt mindre sandskäddor som resultat började vi trolla. Vi fick flera näbbgäddor och en makrill som Sebbe tog hem, men ingen havsöring. En lustig fångst på en mindre grön och silvrig sked efter en Kusamo-paravan var en skrubbskädda. Lite ovanligt att få plattfisk som jagar pelagiskt, men enligt vad jag läst kommer de större plattfiskarna in och jagar kustnära i fritt vatten framåt kvällen. Under dagens tur fångade vi totalt sex arter; skrubba, sandskädda, rödspätta, torsk, makrill och näbbgädda – inte så ovanliga, men det är skoj med lite varierande arter i båten.

2003-08-16 Trollingfisket med Daniel utanför Simris fick avbrytas efter att jag kalvat och måde superkasst. Båtsjukan slog till. Antagligen blev det för mycket kräftor på Rolles kräftskiva. Ett påslag hade vi under den timme vi hade grejorna ute och Daniel tog 4 öringar (topp 6,7 kg), 1 lax samt tappade 5 öringar/laxar under sin trollingtur med Svenne dagen efter.

2003-08-10 Idag hade vi tänkt åka till Laholm och Lagan men eftersom dom bara körde vatten i några timmar blev det multespan i Barsebäck, Bjärred och Lomma. Ingen multe såg varken jag eller Maria men några abborrar och idar var nyfikna på våra räkor och flugor. I Bjärred hittade vi caféet Långa Längan nere vid havet och deras kycklingspett med Grekisk sallad rekomenderas till alla som inte hade råd att åka till Grekland på riktigt i år.

2003-08-09 Jag, Maria, Ola och hunden Klas begav oss idag österut mot Stenshuvud för att fiska havsöring. Vindarna var friska från O-SO och det var bra tryck i vattnet kring huvudet, men som väntat var det mycket varmt i vattnet. Och desutom låg det en massa nät precis vid kusten. Efter ett tappert försök vid fyren körde vi ner till Baske där vattnet var svart och även här fullt av nät, varpå vi återigen körde norrut mot Kivik. På pirarmens utsida brukar man kunna nå lite djupare vatten och så även idag… men även här var det fullt av nät, så vi körde söderut igen. Precis norr om Simrishamn hittade vi… ja just det; en massa nät, men på ett sälle fanns det en lucka som vi fiskade en timme i. Tyvärr blev det ingen fisk idag. Undrar varför…

2003-08-06 Kvällsfiske med Maria i Barsebäcks hamn. Väl på plats träffade vi Ingemar och hans pågar ivrigt håvande småkräftor i tången. Dessa är effektiva på abborrarna i hamnen. Ute på piren hittade vi även den gode Dirk som just höll på att landa en abborre på 2-3 hg. Dirk körde med mask och tillsammans med våra maggots hade vi vi tre höjdarbete att variera med. Även om mask och maggot gav en hel del hugg tyckte jag nog dom små kräftdjuren verkade bäst. Och sedan käns det ju dessutom ganska skoj att fiska med ett så naturligt och livligt bete. Två fransmän som stod längst ut på piren fick en hyfsad abborre på ett skeddrag så även spinn verkar fungera på de besökande abborrarna. Vattnet var varm och vindarna nordliga.

2003-08-03 Idag var jag och Maria ute på Vomb och metade abborre. En fin middag fick vi ihop till, med en hel del mindre som vi släppte och en ganska stor som vi tappade när håven fastnade i en skruv. Tyvärr blev det ingen ål idag, men det kanske kan bero på att vi hade maggot och räkor i stället för mask och maggot. Mask eller småfisk tycker jag brukar fungera absolut bäst på ål. För den som vill testa på Vombfisket finns det båt att hyra hos familjen Nilsson som bor nära Björkaåns mynning (Vressel heter det visst). Ring 046-630 75 och boka båt. Är det abborre som lockar kan jag rekomendera att pimpla dem med en färglad eller silvrig pirk apterad med rött garn och mask eller maggot.