Februari 2003. Ett gäng havsöringsturer, landskamp på Ringsjön och lite annat.

2003-02-25 Kände sex stycken och fiskade inte ens en timme idag…. nä nu blev det fel. Kände inte en enda och fiskade i sex timmar idag.
Det var de komptimmarna… Fiskade väster om Svarte, söder om Brantevik, norr om Simrishamn och slutligen norr om Kivik. Allt vatten jag mätte visade 0 grader. Tät dimma på ostkusten hindrade solen från att värma. Med facit i hand undrar jag om jag inte skulle blivit på soliga sydkusten idag. I alla fall ur fiskesynpunkt. Allt som allt blev det trots det dåliga fisket en underbar dag i naturen med en nyfunnen Gladsax i fickan och den fina polishunden Devil i kameran som bonus

2003-02-23 Sverige – Tyskland: 24 – 18
Socialpimpel på Ringsjön istället för havsöring idag. Underbart väder och trögt men underhållande fiske. Det såg länge ut som om Dirk och Hasse (utgörandes det tyska laget) skulle skåpa ut mig och Bosse, men framåt tresnåret vaknade jag till liv och slog till med några snabba mörtar och abborrar. Med Bosses grundning var segern för team Sweden ett faktum. Knappt 20 granna abborrar åkte med hem, och utöver detta fick Johan T. några fina mörtar att agna med i Lödde. På bilden ses dill- och ansjovisspäckade abborrar just som dessa ska in i ugnen för bakning. Utöver fisken behövs en burk ansjovis, ett knippe dill, en skvätt grädde och lite salt. Skär några snitt längs med ryggfenan och peta ner ett par ansjovisar och lite dill på var sida (tack för det briljanta tipset, Bosse). Salta och häll över lite ansjovisspad och grädde. Baka i ugnsfast form med lock och servera med kokt mandelpotatis samt kall sås på gräddfil, dill, pepparrot, senap, socker och salt.

2002-02-23 Påhälsande kära och kattimpregnerade vänner bytte nattsömn mot allergiattack. Trots detta kom Dirk 8.30. Vi mötte upp med Micke från Svalöv för en timmes fiske med flugspö och teleskopspinn öster om Abbekås. Knappt mer än noll grader och en 5-6 m/s från S-SO. Trots att motivationen tröt rejält redan vid 11-snåret åkte vi österut och provade lyckan i en dryg timme. Inget hemma här heller. Årets första flugfångade havsöring i havet låter alltså dröja på sig. Men det är skoj bara att stå och öva en stund. I natt ska jag sova ordentligt – är det något man behöver extra av i februari så är det motivation och uthållighet.

2002-02-16 I väntan på värmen fick havsöringsprylarna bli hemma idag. Gäddmete och abborrpimpel med Ola, Bosse och Hasse på Ringsjön stod på dagordningen. Kameran glömde jag tyvärr, men vi hade en underbar dag med helt blå himmel. Fisket var ganska trögt för tre av oss. Bosse visade var skåpet skulle stå med över 20 abborrar med en maxvikt på runt halvtkilot. Själv tog jag tre ganska fina abborrar och en hel del mört. Men vad gör det när Bosse och Hasse så gentilt gav bort hela sin fångst till mig och Ola :-) Fisket bedrivs på 4-6 meters djup med någon lätt pirk agnad med mask.

2002-02-15 Hård vind från NO. Jag och Ola kom tidigt till Kivik. Hård sjö med få fiskbara platser. Just som vi skulle åka drog en snubbe på en havsöring så vi tänkte att vi gör ett försök trots sjön. En knapp timmes fiske och så hopade vi in i bilen för att åka igen. Just som vi åkte förbi drog samma man på ytterligare en (tror båda var raugor dock). Vi såg en fiskbar fläck en bit bort och beslöt att fiska där en liten stund innan vi åkte vidare. En kille vadade ut emellan mig och “den lyckosamme” och just som grannen missade en havsöring som skavde av linan mot en sten, högg det på min Snaps. Tyvärr bommade jag detta hugget. Efter en stunds fiske på pirarmen åkte vi till huvudet men här var det lika kört med fiskbart vatten. Som avslutning åkte vi söderut förbi Simrishamn men även här nere var sjön hård och här fanns det dessutom massor av svart tång drivandes i vattnet. Lokalen var till råga på allt sprängfylld med danskar och andra entusiaster. Så kan det vara en söndag… Passade på att testa kustwobblern Vicke (i silver och blått) och det var en riktigt positiv överraskning med sin fina kastegenskap och pigga gång. Det blev även någon tråkig nätbild från Kivik denna dag, men den ligger på NoNets hemsida.

2003-02-09 Hundpromenad kombinerat med dobbfiske i Barsebäck idag. Vattnet var kallt – under 0 grader inne i bukten norr om BB hamn. Dirk hade på en rauga under 30 sekunder men jag och Maria förblev fisklösa under de två timmar vi fiskade. Tyvärr nätades hela området in vid tolvsnåret. Besök NoNets för att titta på bilderna.

2003-02-08 “Man kan fånga havsöring på nästan vad som helst…” Fiske mellan 10.30 och 15.00 på sydkusten. Jag och Dirk började dagens fiske någon kilometer väster om Ystad i ganska hård vind och höga vågor. Efter en timme beslöt vi oss för att åka ytterligare en bit österut till en liten vik jag tittat på några gånger. Vanan trogen eldade jag på ut till sjögången på spetsarna. Här var det hart när ofiskbart, varpå både jag och Dirk drog oss in till lugnare vatten inne i viken. Dirk skrämde ett vrak när han vadade ut till en sten och i mitt andra kast högg en havsöring på glimmerräkan – rauga kände jag ganska omgående, så det var bara att sätta hård press och veva hem (eftersom raugorna ska krokas av och släppas med en gång är det inte mycket idé att hålla på och drilla, och skulle man trots allt vilja drilla en rauga kan man ändå sätta till ganska hårt tryck eftersom dom i regel aldrig hoppar och rister vilket ju är blänkarnas favorit trix nummer ett för att ta sig loss). Halvvägs hemma med min 65 cm:s uppätare tog Dirk en något större rauga (75 cm) på en röd 20 grams Gladsax. En del trixande och press så var även denna återutsatt. Vi fiskade vidare i hopp om att det skulle gå någon blänkare bland den utlekta fisken. Efter ytterligare en stund och dragbyte till 25 grams oxiderad Snaps gick det på en något tyngre fisk. Trots fisken var riktigt stark och bökig var tyvärr även detta en fisk som behövt några veckor till för att få åka med hem. Knappt 80 cm mätte den så i april hade den suttit fint. Över lag fanns det mycket fisk i viken och vid ett flertal tillfällen kände jag hur det nafsade i draget. Två gånger hade jag efterföljare som försökte hoppa upp och hugga draget i luften när jag lyfte det ur vattnet! Minst tre zombies cirkulerade i området som jag stod i – en av dem stod och vegeterade så nära som 1,5 meter från mig, och efter att ganska sporadiskt hoppande flytt iväg då och då, återvände denna fisken mest hela dagen. Som ett litet sjukt husdjur eller något… När jag bytte drag vid ett tillfälle stod jag med spöt under armen och beteslåset hängandes i vattnet. Försjunken i draglådan kände jag hur det drog i linan och minsann så var det en utlekt havsöring på ca 70 cm som nappat åt sig beteslåset. Man kan alltså fånga havsöring på nästan vad som helst, men ska man sortera ut dom värsta raugorna kan man undvika att fiska med endast beteslåset samt ta hem betet något snabbare än vad dessa trögtänkta varelser mäktar med.

Ses vi i maj?

Årets första havsöring för Dirk.

Någon frågade efter en bild på en stor rauga så här kommer den. Se men inte stjäla utan att fråga först :-)

Husdjuret.

2003-02-07 Komptidsfiske med Ola på Engelskan mellan 10.30 och 12 gav inget. Vi förflyttade oss västerut och nötte i drygt tre timmar. Ola bommade två på dobb med grönaktig räka och jag åkte hem med en fet nolla idag. Sydliga vindar på uppskattningsvis mellan 2 och 5 m/s och ett lätt molntäcke som solen forcerade då och då. Vattnet såg ruskigt lovande ut men temperaturen låg tyvärr bara 0.0005 grader över noll enligt min “fisketermometer” (dra av 100 kronor så heter den bara termometer). Men helgen har just börjat…

2003-02-02 Kylan håller i sig så dagens tur till kusten blev inställd. Jag och Maria tog en tur till ån istället. Kanske kylan drivit upp några blänkare..? Inga blänkare syntes till men en rauga högg i vanlig ordning på min glödhäcks-variant. TYVÄRR gick tafsen av inne vid flugan. Kanske mot en vass tand… Jag hoppas verkligen att fisken kan stöta bort kroken och att den överlever. Maria fotade med darrig hand så bilden avslöjar väl knappt att det handlar om en havsöring på ca 65 cm med ganska blank päls och hyfsat hull. En kort men god kamp som trollade bort köldvärken i höger långfinger. Ett tips till alla åfiskare är att smyga fram och fiska av kanterna. Även blank fisk kan stå här och vila mellan lekpassen. Suget efter en riktigt tjock blänkare ökar för varje dag och för varje rauga man ser. Tänk om man kunde sortera ut blänkarna… Tydligen ska nätfiskarna runt Ystad ha fångat förhållandevis mycket blank fisk i januari. Hoppas det blir några över till oss.

2003-02-01 Fiskeabstinensen drev ut mig i kylan trots att jag lovat mig själv att inte fiska mer i minusgrader denna säsongen. Det är kallt, slitigt och ganska hopplöst för det mesta. Men det är tyvärr inte alltid man väljer vädret på sina lediga dagar. Fiske mellan 11 och 12 söder om Simrishamn. Svartgrummel i vattnet, båsigt som rackarn från sydväst och is i ringarna. Klockan 1 hade jag slutit upp med Mikael från Svalöv för fiske norr om Kivik. Vinden var lite mer uthärdlig här men temperaturen densamma. Vattnet låg klart och stilla och den utlovade värmeböljan efter middag uteblev med besked. Mikael drog på en rauga efter en timme och klockan 3 gav vi upp. Lite eftersnack och en titt i albumet från Mikaels laxfiske i Alaska och sedan bar det iväg på en rekognoseringstur. Det är inte klokt vad mycket sträckor det finns att fiska på mellan Kivik och Simrishamn. Många ofta helt ofiskade. I bäcken som rinner ut vid idrottsplatsen norr om huvudet hittade jag massvis av utlekt, död havsöring. Det skär i fiskehjärtat men så’n är naturens gång. Märkligt att man måste påminna om det men RESPEKTERA FREDNINGEN (komplett pdf-fil) även när det gäller detta vattendrag.