Februari 2004. Trollingfiske med Ola och några kustturer.

2004-02-27 och 2004-02-28 Trolling med Ola (och hans båt), Andreas och Sebbe i fredags. Flera laxar och lite för många tappade. Bäst gick som vanligt flasher med något skrot bakom. Mitt nya PB på ca 6 kg högg på en liten sked efter en vit flasher med en blänkande USA flagga på ena sidan. Allt inhandlat från USA för några kronor styck. Laxen verkar inte helt oväntat strunta högaktningsfullt i vad fiskeprylarna kostar. På lördagen var det dags igen. Denna gång var det jag, Maria och Ola som gav oss ut med Olas trollingmaskin. Nya Ownerkrok på de drag som hängde efter flashern verkade ge resultat med något mer tillfredsställande statistik. 5 laxar åkte med hem. Maria drillade dagens största en gnutta för hårt så att den gick av efter några fina rusningar. De flesta laxar som kommer upp verkar ligga runt 4-5 kilo. 10+ laxen låter dock vänta på sig för team Java… eller team Telescope. En del påstår lie föraktfullt att trolling är slöfiske men att trolla är riktigt hårt arbete med allt fixande med båt, riggar och skedar. Och så är det skoj som bara den. Bara att befinna sig på sjön med goda vänner och hålla på att fixa med olika riggningar och betesval är i sig kalaskul, och när det sedan kliver på stora fina laxar med jämna mellanrum är det ännu bättre och det faktum att det dessutom simmar runt 20+ laxar i havet som vilken sekund som helst kan nypa just ditt drag är kronan på verket.

Sebbe med en fin lax.

Maria bryter storlax.

Nytt personbästa.

2004-02-21 Vinden föll in ganska hårt från ost-sydost idag. Jag och brorsan började vår tur söderöver i vind, vågor och alltför grumligt vatten. Jag lyckades knipa en blankbesa på svart tobis, men det kändes allmänt trögt så vi körde norrut tillsammans med min kollega Claes som vi mötte på revet. Väl uppe över Simrishamn var det ganska bra fart men mycket mög i vattnet. Två-tre timmars fiske gav inte ett smack mer än en solbränna. Inte heller Dirk och hans två tyska vänner fick något. Temperaturen i vattnet låg på 1-2 grader så det verkar som om detta årets värmebölja förlorat greppet på allvar och det märks på fisket. Vi hörde om en grann öring på 5,5 kilo som tagits på dobb och fluga uppe i Vik, men den verkliga fettfeneslakten fick vi beskåda vid trollarnas rensbord i Simrishamn. Det är helt sjuk vad mycket lax det kommer upp varje dag. Och inga tecken på avmattning heller. Den största vi såg vägde runt 12 kilo.

Då har näthelvetet börjat igen. Blott några meter från spetsen på Vårhallen och parallellt med kusten bildar detta nät en ficka/fälla som få nordvandrande öringar tar sig förbi. Mums vilken massa besor dom kommer att kunna äta. Bilden är tagen med min Sony Ericsson Z1010. Skärpan är inte kanon men man ser stolpen strax utanför hallen.

2004-02-14 Idag hämtade Ola mig klockan 6. Huvaligen, va tidigt… Väl framme i Simrishamn såg vattnet lugnt ut och trollingekipagen (främst danska) som vallfärdat till laxens trollingmecka var i full färd med att sjösättas. Det stod alltså trolling på menyn. Olas rutin gjorde sig snabbt gällande och efter en stund kunde vi styra kosan mott 44:an… och vågorna. Redan efter 30 minuer började jag bli åksjuk och efter 90 minuter hade jag kalvat 3 gånger minst. En riktig landkrabba tänker nog de som drar sig till minnes utgången av senaste trollingturen med Daniel, och det kan nog stämma… eller i alla fall en kustkrabba. Åksjuka till trots högg det först en lax på riggen som Ola apterat. Denna gick av direkt men när Ola tog upp riggen (och rensade bort en torsk) löste understa spöt på andra riggen ut. På detta spö hade jag satt en flasher följt av en grön och stel fiskimitation. Laxen gav en bra fight med rusningar som i alla fall imponerade på mig. Efter klubbning vägdes den till ca 5,5 kilo. Båda huggen kom på ca 90 fots djup. Efterhand som vi närmade oss middag avtog vinden men åksjukan höll mig i ett järngrepp så vi bestämde oss för att styra kosan hemåt och förhoppningsvis göra ett nytt försök i morgon. Denna gången ska åksjuketabletterna förtäras med frukosten.

Nog har åksjukan satt sina spår.

2004-02-07 Fiske söder om Simrishamn i arla morgonstund. Jag och Fredrik P fiskade fluga och brorsan och Robert fiskade spinn i det klara vattnet. Fredrik P slog till med tre besor och en liten blänkare i rask takt. Själv hade jag ett par drag i linan som kanske var hugg, men jag har allt en bit kvar när det gäller flugfiske. Även Robert hade något på som sprallade en stund innan det gick av, men över lag kändes det trögt. Efter ett knappt par timmar åkte Robert på sitt håll och vi andra till Kåseberga. Här var det vågor och grumligt i överkant. Temperaturen i vattnet låg på 2-3 grader. Fiske vid fortet gav en besa på mitt svart-silvriga Vicke. Fredrik P vandrade österut och hittade en ny fläck med besor som gav två fiskar på Gladsax i grälla färger. Själv fick jag två besor på spinnare i samma område. Dagen får väl summeras som ganska trög men helt ok. Lite som det brukar vara i februari.

2004-02-05 Några omskyfflade arbetstimmar och en vardagstur utan helgens trängsel blir möjligt… Jag, Ola och Eric mötte upp med Fredrik P och Anders norr om Simrishamn. Spritklart vatten, kav lugnt hav och frånlandsvind till trots gjorde vi ett tappert försök med spinn och fluga, men huggen uteblev inte helt oväntat. Anders åkte norrut med sin skadade fot och vi åkte söderut i jakt på vatten med rörelse. Väl framme på kalasrevet möttes vi av idealiska förhållanden – smaragdgrönt grummel, vågor på 0,5 – 1 meter och bra fart på vattnet. Vinden föll på snett bakifrån med en bitvis hiskelig styrka men det såg så hett ut att jag lovade äta upp min balaklava (som jag just fått lära mig att “rånarluvan” heter) om jag inte fick fisk idag. Erik fick fisk nästan med en gång och kort därpå klapp en tung fisk mitt tobisdrag. I ett genialiskt drag hade jag under gårdagens packning bestämt mig för retrofiske på temat tobis. Jag skulle endast ta med tobisdrag och inga av de nya självkrokande Ownerkrokarna (som kommer så väl till pass när man har 20 meters linbåge) skulle användas. Endast de, i och för sig bra men, gamla krokarna från the good old days skulle sitta på dragen. Detta fick jag anledning att ångra. När det väl började dra ihop sig till att taila fisken såg jag att jag fångat en smällfet öring på runt 3 kg. Sprattel sprattel, och så kunde jag studera min gamla WMC krok som hade böjt sig inåt och utåt…? Rackarns va dumt… men det var bara att nöta vidare. Lyckligtvis kunde jag redan efter en dryg halvtimme utstöta ett glädjetjut över den fisken på fotot nedan. Inte lika stor och fet som den tappade, men en fin tröstfisk som Eric vägde till 2.1 kilo. Över lag var det bra men svårt fiske idag. Den hårda vinden gjorde att vi missade massvis av nafs och hugg. Dessutom blev det flera gånger oreda med krokningarna – antingen var det linbåge eller så högg fisken på 10 meters lina – så flera fiskar steg av efter bara en stunds drill. Jag tappade själv åtminstone fem-sex fiskar, varav tre var bekräftade blänkare, på det här viset. Total sett lyckades vi dock landa 15 fiskar mellan oss – jag tog fyra (bland annat två blänkare på över två kilo vardera och en tung besa på ca 75 cm som hoppade efter draget i sin iver att äta), Ola slog till med fyra slipsar, Eric fångade sex fiskar (varav en står att beskåda på förstasidan) och Fredrik tog en besa. Dessutom tappade Eric en riktig fet praktfisk på minst fem kilo när den skavde av linan mot en sten. Ja det var din femkilosfisk för den här sjuårsperioden, Eric. Du kommer väl vara runt trettio nästa gång chansen ges 😉 Vattentemperaturen gick upp till hela fem grader under dagen och vinden låg på från V-SV mest hela dagen.

En av femton som kom upp idag.