Januari 2003. Rapporter från fjorton turer efter havsöring.

2003-01-26 Rastade hunden vid ån och flugfiskade förstrött en timme. I en håla sög det till i tubflugan men jag hade tankarna på annat håll. En ganska ointressant dag att rapportera om det inte vore för att jag stötte på José senare på eftermiddagen (under en ny tur med vovven). Han berättade att han tidigare i veckan hade fångat en stor plattfisk på ett flourocerande Gladsax! En ganska ovanlig bifångst sådär flera kilometer från havet. Bild är utlovad och jag väntar med spänning.

2003-01-22 Idag fiskade jag fluga i Nybroån med SonyEricssons fiskeklubb. En mycket trevlig tur men med ganska trögt fiske i grumligt vatten. Jag tog en utlekt och bommade några hugg. Det var väl egentligen bara Robert kassör som hade riktigt bra fiske. Ett par grönländare, tre bedrövliga raugor, ett halvdussin missade hugg och en blänkare på 56 cm och 1,7 kg. Allt på en röd “Masken”. Under våra vandringar längs med ån såg vi flera stora, döda havsöringar. Det som slog mig var att långt ifrån alla såg riktigt bedrövliga och bruna ut. Några hade både hyfsat med hull och relativt blankt skinn. Detta är väl delvis naturens gång, men jag undrar hur mycket ett par drillar egentligen skadar en utlekt fisk..?
Havet utanför ån såg hett ut. Vacker grön färg och fin pålandsvind från sydost. Dock lite jobbigt väder att flugfiska i så vi stannade i ån mest hela dagen.

Denna utlekta Nybroå-öring högg på en svart Mylar-Zonker.

Tänk om denna gått på i september...5-6 kg minst.

Tänk om denna gått på i september…5-6 kg minst.

Laxtalibanen Daniel har hittat en guldfisk.

Roberts blänkare.

2003-01-19 Idag blev det nog mer tid i bilen än vid vattnet. Försök både söder och norr om Brantevik men vinden (S-SV) och det grumliga vattnet gjorde att vi åkte till Vårhallen. Här var det lika blåsigt men klart vatten. Fredriks klipphugg var det närmsta vi kom fisk idag.

2003-01-18 Fiskade fluga idag i ca 2 timmar på tre relativt nystigna fiskar. En var STOR och 100% tvärblank och fet. Den vände upp bredsidor som fick mig att tappa koncentrationen och sätta bakkastet i trädet. Så himla spännande att fiska på riktiga fetblänkare som befinner sig på djup som knappt täcker ryggfenan. Ingen fisk landad men vilken trevlig tur! Även om jag är havsfiskare “by heart” har åfiske absolut sin tjusning. Totalt sett såg jag minst 4 olika havsöringar plus en fisk som gått ett tag och som krokades sen eftermiddag av en annan flugfiskare.

2003-01-17 Fiske med Glenn och Ola mellan tio och halv fyra idag. Hårt slit i den sydvästliga vinden. Skåne är verkligen ett blåshål. Första passet fiskade vi söder om Brantevik i för hård blåst och grumligt vatten. Runt tolv var vi på plats för klarvattensfiske i Baske. Helt platt vatten och rejäl medvind. Dagen avslutades precis söder om Simrishamn i det enda hyfsade vattnet vi hittade idag. På övertid tog jag en lekfärgad hane på runt 3 kg som var riktigt stark och arg. En fin drill och så tebax i sjön med firren. Fisken tog på ett drag jag normalt sett alltid lämnar hemma – en lätt flourocerande grön/silver/rödprickig 12 grams Gladsax wobbler.

2003-01-12 Den hårda vinden från väst-sydväst drev oss över till sydöstra Österlen. Medvindsfiske med som mest runt 7-8 m/s i ryggen. Klockan 8.45 var vi på plats och vanan trogen eldade jag på direkt ut till spetsen av revet. Maria gjorde likadant. Vattentermometern stannade precis på 0-strecket. Efter en timmes fiskande gick vi ner mot bukten och kastade men detta kändes inte bra, så jag promenerade hela vägen tillbaka till udden. Väl ute ringer Maria på nallen och berättar att hon just tagit en hona på ca 60 cm i hyfsad kondition. Fisken var dock något mörk och fick naturligtvis därför gå tillbaks. Bara att promenera ner i bukten igen för min del. Här visade termometern strax över nollstrecket (kanske 0.2 grader mer än ute vid udden). Efter en stunds fiske – runt klockan 12 – tog en fin liten blänkare på 48 cm min brun/orange/koppar-färgade zonker. Efter Maria, med hjälp av en tappad fisk, övertalat mig att ignorera mina frusna fötter blev det fortsatt fiske på reven i bukten och runt 14-snåret högg en större havsöring på min dobbfiskade rosa glimmerräka (6 danskar som jag språkat med hade satt griller i huvudet på mig – rosa glimmerräka är otroligt populär bland de danska havsöringsfiskarna). Fyra-fem ordentliga stötar mot min för hårt ställda broms och så spottade havsöringen ut rauge-räkan 😉 Detta var en riktigt stark fisk som jag bommade… I nästa kast försvann den rosa räkan spårlöst så jag knöt på en orange glimmerräka istället. Några kast till med något nafs som jag missade, och så högg en blank “uppätare” på ca 65 cm. Även denna fick friheten åter – ska dom upp ska dom vara FETA. Under tiden hade Maria fiskat vidare med mitt hemmagjutna smältlims-Gladsax i blått och silver och bommat några hugg. Runt tretiden högg det till slut rejält på Marias wobbler och efter en fin fight landades en havsöring med en vikt på lite över 2.1 kg och med längden 57 cm. Vi hade egentligen tänkt sätta tillbaks även denna havsöring då den kunde varit något fetare på buken, men en rälig krokning bakifrån in i ögat och långt in i munhålan gjorde att blodet rann varpå vi behöll denna. Tillagad med salt, smör och timjan i ugnen blev denna fisk riktigt delikat. Efter en stund framför en spektakulär solnedgång vände vi kosan hemåt. En perfekt fiskedag var till ända.

2003-01-11 Fisklös i Abbekås igen. Den här kylan gör det svårt att hitta “varmare” vatten. Man baxar på sig alla prylar, kör i över en timme från Lund, baxar på sig lite till, promenerar och promenerar tills man hittar vatten med lite rörelse och inte för mycket slask och väl framme är det slask i vattnet även här och så fryser allt till is. Oftast har då halva dagen gått och det kan vara svårt att uppbåda tillräckligt med energi för tro på “projekt havsöring” och åka vidare för att söka nytt fiskbart vatten. Det blev en köpe-skrubba för Dirk av fiskarna i hamnen istället. En fritids-nätfiskare berättade att en 300 meters gräns (som vi i NoNet vill ha) inte hade stört honom men säkerligen alla de “husbehovsfiskare” som fiskade med dubbel märkning på näten (180 meter * 2 uppsättningar ägar-märken = 360 meter och så är man blåst igen), 7 dagar i veckan, efter raugor att röka och sälja. Dagens ljus var en 4 årig Rottis som hete Pelle! En härlig liten spelevink som var uppenbart nyfiken och misstänksam mot våra fiskeprylar.

2003-01-10 Fick en timme över så jag körde ner till ån och rastade vovven och slökastade lite. En tysktalande student hade tagit upp en riktig katastrof-rauga på ca 60 cm och 1,5 kg. Hans andra havsöring så han visste inte bättre vid tillfället för fångsten. En annan fiskande student (denne från Spanien) berättade att man i fiskebutiken hade talat om för honom att det var okej att fiska havsöring under fredningen bara man släppte tillbaks fisken. Både i ån och i havet… Skrämmande cyniskt att uppmana folk att strunta i lagen. Man kan tycka vad man vill om att det applicerats någon märklig å-fredningslag i havet men så länge lagen gäller tycker jag man måste hålla sig till den. Om inte annat för att undvika urvattning av lagen med ökat nätfiske och olovligt köttfiske som resultat.

2003-01-09 Skrämde upp en hona i lekdräkt under en halvtimmestur till ån. DMI lovar plusgrader till helgen så det lär bli trångt på kusten.

2003-01-08 Lågt vatten brukar betyda relativt dåligt åfiske, så förväntningarna på den lilla skånska ån jag fiskade i idag är höga inför kommande töväder. Minst tre havsöringar såg jag och en lekfärgad hona i ganska bra kondition behagade hugga på en liten Rappala Wobbler i skrikiga färger. Fisken var gott och väl över måttet och hade åkt med hem om den varit blank.

Här har havsöringens lekbestyr vänt upp bottnen. Sådana här ljusa fläckar syntes på flera ställen i ån.

2003-01-05 Fiske ett par timmar på förmiddagen med Maria och Robert öster och väster om Abbekås hamn. Sydvästliga vindar gav bra skjuts på vattnet och drägligt isläge. En del drivis i de lugnare partierna. Fiskade först av revet öster om hamnen utan resultat. Sedan blev det strapatsrik vadning förbi de brytande vågorna på det västra revet. Fisklöst här med. Enda fiskkontakten denna dagen var en lekfärgad havsöring som Robert såg simma förbi just när han bytte drag. Vädret var kallt och härligt. Med is på väst, håv, vadare och i ringar och med rinnande näsor vände vi nöjda och glada hem i snöyran. Premiäröringen simmar fortfarande i havet.

2003-01-04 Man kanske skulle stannat hemma idag…?
Glenn hämtade mig halv åtta för avfärd mot sydkusten. Vi bestämde oss för att lägga några kast vid reningsverket väster om Ystad till att börja med. Väl framme klev vi med raska steg mot den västra delen av detta rev, jag mot kabeln och Glenn mot röret. Dobben var snabbt i vattnet eftersom det hela var färdigtacklat redan hemma i värmen. I andra kastet reser sig linan på min Tournament Pro och dobben flyger all världens väg. “SATAN!… I denna kylan”, svor jag högt. In till stranden, binda på dobb och binda på ny tafs&fluga. Kall och småstressad strulade jag naturligtvis till det varpå dobben flöt in under några stenar. Bara att dra itu tafsen och börja om på nytt. Men nu skulle det fiskas. Jag vadade galant ut mot en bra sten men väl framme faller jag och drar knät i stenen så att det vibrerar i plomberna. En sådan där absurd smärta som ger en både tårar i ögonen och småtokiga skratt. Efter en stund kom Glenn bort och vi bestämde oss för att det troligtvis var för kallt i det stillastående vattnet och att vi ville söka mer rörelse. Kåseberga kanske? Ack, nej. Nu var vadfiske uteslutet.
Knät tillät på sin höjd lite klippklättrande, så vi åkte till Vårhallen. Vinden var hård från N-NO och det var bra fart på vattnet. Lite för bra. Temperaturen på luften låg på minus 9-10 grader i solen. Smaragdgrönt och lite grumligt vatten gav oss dock hopp. Klockan 12.00 gav vi upp. Jag var en dobb, ett fungerande knä, en fluga, ett favoritdrag och en liten påse med ringar fattigare. Men som man säger… det var skönt att bara få komma ut i friska luften.

2003-01-03 Eftermiddagsfiske mellan 12.00 och 15.00 vid fortet i Barsebäck. Kallt, nordostligt vind och fisklöst. Metoden var dobb och räkfluga på mitt nya Bios Viper med en ABU Tournament Pro 3000 C. Vilken skön kombination :-). Klicka på bilden till vänster för att titta på en karta över Barsebäcksområdet. Även djupkurvor finns utsatta på denna och värt att notera beträffande dessa är att man kanske kan kasta ut till 3-meters kurvan (uppe vid stenpiren framför allt) om man fläskar på rejält (med surfspöt:-). Bosse berättade att han tog en fin fetblänkare på ett jättekast vid fortet – den enda som kom upp den dagen – så långa kast kan löna sig ibland.

2003-01-01 Premiärfisket påbörjades 12.00 på Vårhallen norr om Simrishamn och avslutades 16.00 vid klockstapeln i Kivik. Sydliga vindar, sol och grumligt vatten. Ingen havsöring för mig eller Maria idag.

Michelinmannen flugfiskar... (klicka för att förstora).

Michelinmannen flugfiskar… (klicka för att förstora).

I båtrännorna på Vårhallen kan man ofta se utlekt havsöring stå och vegetera.