Januari 2004. Premiärtur på kusten, ett gäng foto, ismete på Vomb och några andra havsöringsturer.

2004-01-31 Fiskade söder om Vik idag när jag fick en mycket fin hane (havsöring alltså) på dryga 3 kg som kämpade hårt. Fina fenor, bra hull och fjäll som yrde omkring, men på sidan hade den ett stort köttsår och ena framfenan var helt avskalad från hud. Hade även på en havsöring som vägde runt 2 kg. Jag såg hur den hoppade efter det kopparfärgade tobisdraget (tack Peter för att jag fick köpa det:-) ca 20 meter från mig. När jag gjorde spinnstopp högg den men mothugget blev kasst. Häftigt att se den hoppa sådär i alla fall. Brorsan tog en besa men Maria blev tyvärr utan fisk. Idag hade vi kraftig frånlandsvind och fin grön-grumlig färg på vattnet. Temperaturen under ytan uppmättes till 1,5 grad.

2004-01-25 Vombsjön bjöd på minst lika fint fiske idag. Med på isen idag var Maria, Ola, Fredrik, Dirk, Bosse och Hasse… och säkert 100 andra pimplare som jag inte känner. Hasse och Dirk tog hem landskampen men Hasses storstramare, men överlag blev vi nog alla mer än nöjda med det fina fisket och det härliga vädret. Någon hade lämnat runt 50 abborrar på isen och det skar lite att se alla dessa döda fiskar, så jag samlade ihop en drös till hönsen. Ikväll blir det ansjovisspäckad abborre (fast det är Ringsjöabborre på bilden). Jag undrar hur det gått för alla tappra havsöringsfiskare i kylan?

2004-01-24 Isen på Vombsjön höll idag. Klockan 8.30 (plus den obligatoriska akademiska halvtimmen) styrde jag, Fredrik, Ola, Andreas, Sebbe, Glenn och Dirk kosan mot norra delen av Vombsjön för pimpelfiske efter abborre. Vi började lite trevande eftersom isen inte var mer än 5-6 cm tjock på sina ställen, men efterhand som dagen gick blev vi modigare… utom Ola som var modig hela dagen :-). Sjön var full av andra pimplare så det kändes ganska säkert trots att 5 cm is till inte skadat. Det dröjde till middagstid innan vi studerat mästerfiskarna och förstod hur vi skulle locka abborrarna, men när väl vi lärt oss tricket fick vi fint fiske. Abborren högg både på agnade och oagnade pirkar i alla tänkbara varianter. Ett dubbelhugg med två fina matabborrar hade jag på en flourocerande orange och gul Rappala balanspirk. Ola fick största fisken idag och ingen av oss lämnade sjön utan några fina matabborrar. Det enda som störde var den kalla vinden och det irriterande lintrasslet som följde med att linan blåste runt och fastnade i vantar och is när man drog upp fisk. Imorgon blir det en ny tur med minihaspelrullen istället för pimpelspöt – ett strulfritt koncept som användes av en mästerfiskare en bit bort. Den killen måste ha dragit minst hundra abborrar idag.

Sebbe hade bra koll på vad abborrana högg på.

Ola med en fin stramare.

2004-01-18 Familjeutflykt till Kåseberga. Havsöringsfiske är konstigt… vissa dagar är reven knökfulla och andra dagar är det helt folktomt. Idag fanns det – sånär på en vandringsfiskare – inte en kotte på reven trots en under omständigheterna hygglig pålandsvind från ost / sydost. Undertecknad, Maria samt hunden Klas anlände till fortet i Kåseberga vi middagstid för utflykt och lite slöfiske. Fina vågor men aningen för mycket svart i det grumliga vattnet. Hundlek varvades med snack och fiske, och efter trekvart högg det en besa på mitt stoppljus till Snaps. Fisken var köldstel men kämpade tappert på för att komma loss. Vi slöfiskade i en dryg timme till och sedan var det kallt om fingrarna så vi åkte hem. Den övervintrade blankfisken lös med sin frånvaro idag men nästa helg kanske det blåser andra vindar.

Mysigt i solen.

Jag drillar nästan så jag trillar.

Välkommen åter om 3-4 veckor.

Bäst att ha koll på husse så han inte gör något dumt.

2004-01-17 Skåne runt för en blankbesa… Fiske på ostkusten med Eric var planerat men den hårda vinden från N-NO gjorde ostkusten i det närmaste ofiskbar. Vi körde från Kivik i norr ända till Löderup i söder innan vi hittade något som såg hyfsat ut. En tämligen oentusiastisk insats på en dryg timme gav en blankbesa för min del och två besor för Erics del. Jag fiskade med gladsax och Eric med en spinnare som tydligen var lockade för öringen. En flytt västerut till Hammars backar som var drabbat av frånlandsvind och horder av Danskar (inget ont om dem men det såg trångt ut :-) sänkte motivationen ytterligare, så när vi slutligen slutit upp med brorsan, Peter, Robert och Perka i Abbekås gjorde vi endast ett lamt försök med några kast från vågbrytarna i det bruna vattnet. Löderup var nog valet för dagen om man ville känna fisk… och Kåseberga, för Robert spräckte sin nolla med en besa på denna premiärtur. Nästa gång är det Perkas tur att fånga en öring.

2004-01-13 Helgens fiske var blåsigt och ganska fint. Lördagen inleddes med en vurpa uppe i Kivik. Blöta ärmar men ingen fisk för varken mig, Dirk eller René så vi åkte söderut. Väl framme på “premiärrevet” såg det fint ut med 1-1,5 meter höga vågor, sydostlig pålandsvind och en lätt ton av grumligt beigegrönt vatten. Perfekt för att dänga snapsdrag efter blänkare. Efter bara några kast högg en blänkare (bild nedan) på volley. Min rödprickiga mässingssnaps var svald till två tredjedelar och krokarna satt i gälarna. Som tur var mätte öringen strax över 50 cm. Efter en halvtimme var det dags igen på lite djupare vatten. Linbåge, försiktigt petande och ett frenetiskt skakande på huvudet efter krokningen gjorde att denna blänkare gick fri. Under tiden hade Dirk och René fiskat längre norrut utan framgång men med en hoppgivande havsöring som tagit sig ett skutt över ytan. I brist på tunga grejor (30+ gram) lånade Dirk min hemgjorda snaps med röd stjärt och chatreusegröna (?) prickar och det var rätt medicin. Efter en bra stunds drill kom en superblänkare på ca 3,5 kg intumlandes i vågorna men efter ett osedvanligt klantigt landningsförsök i vågkaoset skavdes linan av mot klippan. En liten blänkare blev Dirks tröstfisk efter att ha förlorat sin praktfulla premiärfisk. Söndagen gjorde jag och Ola ett tappert försök men med klart vatten, vad som kändes som minst 12-13 m/s i byarna och kyla var det kört. Ola hade ett misstänkt hugg men inte en fisk såg vi. En bra helg var det i alla fall.

Nu har jag äntligen hittat en sladd tillkameran så här kommer lite bilder med tillhörande textsnutt. En del från detta året, och en del från förra.

Bildbevis på Olas första skånska kustöring... men Ola, den är ju helt svart ?:-)

Bildbevis på Olas första skånska kustöring… men Ola, den är ju helt svart ?:-)

Gäddan tog Robert på en gul Bomber under vår höst-tur till Dagstorpssjön. Fisken var som resten av sjön denna dagen - trög och trött, men ganska vackert ändå.

Gäddan tog Robert på en gul Bomber under vår höst-tur till Dagstorpssjön. Fisken var som resten av sjön denna dagen – trög och trött, men ganska vackert ändå.

Brorsan med en rödspätta som fångades utanför Helsingborg...

Brorsan med en rödspätta som fångades utanför Helsingborg…

... och jag styr båten. Att vara på sjön är fint.

… och jag styr båten. Att vara på sjön är fint.

Januariöringen var helt blodröd i köttet och smakade kalasbra.

En härlig dag i december försökte jag, Maria, Dirk, René och Klas oss på plattfiskmete norr om Simrishamn. Klas var väl den som kom närmst fisk med sitt fynd av ett utsökt torskskelett.

Maria fixar med sina fisketrix.

2004-01-06 Idag var det dags för premiärtur med Andreas och Ola. Hårda vindar ifrån S-SO gjorde att det var ganska styvt att fiska även en bit upp på ostkusten. En hane på runt 2,5 kg med hyggligt hull och fina fenor fångade jag i femte kastet. Fisken högg norr om Simrishamn på en rödprickig mässingssnaps med ett stort pålimmat rött “dolleye”. Fisken var lerfärgad och fick simma vidare. Ola fick sin första kustfångade Skåneöring uppe vid Kivik dit vi körde efter att ha stångats med vinden ett par timmar (så snart jag hittar en kabel till min nya digitalkamera ska jag lägga ut bildbevis på att trolling-Ola nu fått en Skåneöring från kusten… tänk att det ska vara så svårt att hitta en kabel). Även denna havsöring hade hyggligt hull. Den milda vintern kanske innebär att öringen inte gått ner sig lika mycket på sex uppe i åarna?