Maj 2003. Laxfiske i Lagan, gösfiske med Andreas, Blekingegäddor och så en massa öringturer.

2003-05-31 Laxfiske i Lagan med brorsan (Fredrik B) och Robert. På plats redan strax efter 7 i Laholm för inledande övningsfiske norr om Halmstadhålan. Tvåhandskasten gick bitvis ganska bra, men så snart vi tagit oss ner till PK hall där bakkast är omöjligt och rotationsfisket stressar gick det lite sämre. På det hela taget går utvecklingen i rätt riktning i varje fall. Dagen avslutades med spinnfluga och drag vid järnvägsbron. Här hade en kille tagit en lax på 4-5 kg på koppar Wiggler.

Lika vackert varje gång. Den lilla pricken med en pinne i handen är Robert med sitt långa Sage spö.

2003-05-30 Jag har fått kontakt med flera av de personer jag helst fiskar med på Internet, lite som “blind dates” fast för fiskenördar. Idag hade jag och brorsan stämt träff med Andreas H (eller Gibson som jag senare döpte om honom till :-) som brukar skriva i gästboken. Siktet var inställt på Vomb men efter ett tips av den alltid generöse Bosse (som jag fått kontakt med på KFD) styrde vi kosan mot ringsjön och Rampen i Sätofta. Ett lamt försök på mete gav inget mer än rastlöshet så vi började dra drag (till förväxling liKvällsfiske på Österlen kt trolling men trolling är inte tillåtet i Ringsjön) efter en timme. Första fisken var en hyfsad abborre som högg vid tresnåret på Andreas wobbler – sjön levede alltså. På min lina hängde det ett wobbler som jag inhandlat på Trumman – “gösfiskemaskinen” Wally Minnow CS8 från Cotton Cordell lät så otroligt lovande när jag köpte den att jag var bombsäker på gös. Brorsan hade hängt på ett gult Bomber. Ett drag som jag aldrig hade lånat ut om det inte var för mina nya gösfiskemaskiner som låg och sken i lådan. Efter 20 minuters trolling drog brorsan på en gös på 1,2 kg. Efter ytterligare en stunds åkande drog han på en till. Nu var det bara att krypa till korset och förhandla. Jag skulle få tillbaks den gula Bombern för att fånga två gösar och sedan skulle vi ha den växelsvis. Två gösar var och sedan byte, så brorsan högg ett gult fladenwobbler istället. Fladen mot Bomber – enkelt match tänkte jag, men det dröjde inte länge förrän Andreas drillat en gös och brorsan tagit en till på Fladen wobblern. Hmmmm… något radikalt behövs tänkte jag och hängde på en fluorocerande rosa ledad Bomber och denna wobbler späckte till slut min räliga nolla. Andreas hade just krokat av en gös och när vi gasade iväg högg det på mitt wobbler. Ännu en romvaktande hangös på ca 1,5 kg i båten. Såhär fortsatte det mest hela eftermiddagen; drilla fisk, klubba eller återutsätta, i med wobblerna och köra vidare i 10-15 minuter. Många gånger högg det precis efter “spinnstop” med motorn och bäst högg det när vi gick i medvind. Jag återgick till min gula Bomber direkt efter första gösen och denna svek inte idag heller. Efter hand blev det även en bunke gösar för mig med. Totalt tog vi med 10 gösar hem och ytterligare 5-7 släppte vi / drillade vi av. Brorsan lyckades även kroka en braxen som resolut hade huggt på hans gula Fladenwobbler. Andreas tog även två gäddor som återutsattes. Generellt kan man säga att gult med lite inslag av grönt och svarta ränder är riktigt bra göswobblers i Ringsjöns grumliga vatten. Bosse och Hasse låg också och puttrade i samma heta område och som varandes veterander kom dom upp i över 20 gösar med en maxvikt på 2,3 kg denna dag. En mycket lyckad tur med två riktigt trevliga fiskepolare.

Brosan styr och Andreas fixar.

Hellre spöfångad gös än trålfångad torsk på matbordet.

Två glada fiskebröder som fick ärva sin farfars omåttliga fiskeintresse. Tack!

2003-05-29 I dag fiskade & grillade jag, Maria, Brorsan, Johanna, Micke (som verkligen hade bestämt sig för att fånga en havsöring :-) och Anna och då blev det en fin blänkare precis under 50 cm till slut(naturligtvis återutsatt). Den högg på mitt nymålade röd och svarta Snaps precis efter att solen gått ner. Fisken togs utanför samma stenplatå som det högg på senast vi åkt över till Österlen (norr om Simrishamn). Vi såg flera havsöringar under dagen men endast näbbisar behagade hugga innan solen gått ner. Lurigt med dom blanke så här i maj-juni när det finns så mycket käk i vattnet.

Ett riktigt stort jätte-grattis till Anna och Micke! Kanske en fiskare som växer i magen?

Fet men liten.

2003-05-24 – 2003-05-25 Camping med Maria och Dirk på österlen lördag till söndag. Vi började söder om Brantevik men här var det bara en massa näbbgäddor och torsk, varpå vi styrde kosan norrut. Efter at vi kommit till rätta på (natur-)campingplatsen vid halv nio på kvällen gick vi ut och fiskade. Vid nio hittade jag ett stim precis längst ut vid en lång stenplatå som sträcker sig ut en bra bit. Här var det havsöring nafsandes på draget (svart/guld Samba) i nästan varje kast i en timme. En blank på ca 2,5 kg landad. Den var i ok kondition men hade fått ryggfenan avskalad av ett nät, och var dessutom för stor för att grilla. Nästa fisk som jag lyckades kroka var en större blänkare på 4+ kg som jag drillade hela vägen in till kanten där den fick ännu ett utbrott och lyckades skaka av kroken. Nästa fisk var en blänkare på 50 och några centeimeter – lagom till grillen . Dessutom hade jag ett mega-hugg och några andra hugg som jag bommade. Allt på samma ställe. Dirk drog på en torsk. Sporadiskt fiske under söndagen gav lite näbbisar och två besor för Dirk på samma ställe. En kalashelg som avslutades med att vi inhandlade massvis av billiga drag av en fiskebroder (som var snabb på att hitta hit till gästboken:-) samt en snabb men fisklös tur till hallen.

Lite för slank än men det var bra drag i den. Ryggfenan var avskalad. Troligtvis en nätskada.

Strax över måttet. Senare kolgrillad och förtärd med Dirks specialsås. Mumma!

2003-05-12 Blekingeturen med Johan T gav inget mer än vars en gädda och en massa näbbisar. Trevligt att snacka med J.T. dock. Ännu en fiskefanatiker :-)

2003-05-11 Stens huvud med Fredrik P och Maria. Jag plankar Fredriks träffande beskrivnign av kvällen (själv bommade jag radikalt och Maria glömde vadarna…vad var det nu Fredrik kallade oss Mr & Mrs SneStrut…?):
“Kvällsfiske på Österlen igår gav tre slankblanka, väldigt slanka faktiskt (återutsatta). En kl sex på kopparsnaps och två kl halv tio på ett litet Ivan epoxydrag. Vi hade även en del nafs och efterföljare. Fick även en minihavsöring på ca 15 cm som HÖGG på draget. Den hade fortfarande röda prickar (förmodligen helt nyligen utvandrad från någon bäck) och var enormt vacker. Återutsattes med största varsamhet för att förhoppningsvis bli en praktfisk om några år. Turligt nog var det inte särskilt mkt horngäddor på revet, endast tre krokade. Trevlig tur med Mr & Mrs SeaTrout (aka Henric och Maria) och Klas med lagom vågor och fin skymning. Men NÄR ska jag åter få syna en blänkare?? Senaste blankfisken över måttet tog jag siste januari…

2003-05-10 Repris på gårdagen fast denna gången var Dirk med med sitt styva kustspö som man kastar hur långt som helst med. Själv körde jag Marias Pool12 SSD, klass 5 och det var ett trevligt P&T spö. Idag tog det knappt en timmes fiskande för att fylla kvoten, så då blev det nästan fel på andra hållet. Det ska ju helst vara en stund också :-). Jag kan passa på att berätta att Björkadammens fisk numera smakar riktigt bra, inte dy som den kunde göra förr. Idag var P&T fisket sig likt med den obligatoriska hunden som skäller konstant i 5 timmar, den skrikiga fembarnsfamiljen där alla hyrt “spö” med tillhörande telefonsladd och kastar precis så långt som mitt flugkast sräcker sig, den medelålders mannen som tar varje tillfälle att berätta om sin förträfflighet som fiskare och att undervisa andra i flugfiskets ädla konst och så inte minst alla fikande pensionärer som för visso är jättemysiga och trevliga men som tyvärr cirkulerar runt sjön likt rastlösa ankor och omöjliggör oftast därmed såväl vettigt bakkast som smygfiske. Dessutom var där ett ess som håvade en hona som gick i lekbestyr med tillhörande hane. Naturligtvis blev vakten sne på detta och krävde återisättning (efter att ha förklarat för hela den skrikiga familjen att även om man bara tagit två fiskar innan så får man inte fånga fisken med håv:-), varpå ynglingen naturligtvis blev nervös och fumlig och tappade den stora honan ett par gånger innan den åter kom i vattnet. Tyvärr förblev fisken i ryggläge i vattnet. Totalt sett var det en bra dag med trevligt sälskap av Dirk, men jag blev återigen påmind om varför jag valt kusten framför P&T dammen.

2003-05-09 Övningsflugfiske i Björkadammen gav något bättre linbågar och tre ganska fina regnbågar på guldribbat haröra med mässingskula som huvud/förtygning. I magen hade bågarna massor av sådana där små skalbaggar som simmar kors och tvärs med ryckiga rörelse, och jag tror att det var just rörelsen i höjdled som var avgörande. Montanafiskarna fick i alla fall slita mycket mer för sina fiskar.

2003-05-08 Vid middagstid ringde jag Bosse som just anlänt till Kivikstrakten. Massor av id och ett par havsöringar visade sig mest hela tiden vi pratade. Ett par timmar senare var jag och Maria på plats på en klar favorit söder om Simrishamn. En halvtimmes flugfiske gav inget men i första kastet med haspelutrustningen var det något som nafsade i min ABU terminator coast (som jag fiskar med ungefär en gång om året). Det var inte alls så blåsigt som jag hoppats på och vattnet var alltför klart och lugnt för att kännas hett, så det fick bli en stunds övning med flugspöt innan Rober & Co. anlände. Brorsan (även kallad Fredrik) hade ringt från sydkusten och tagit en havsöring samt tappat en så vi åkte söderut mot Kåseberga och vinden… och näbbgäddorna. I Kåseberga var det invasion men vevar man långsamt när man kommer in i stimmen kan man slippa få dem på kroken. Roberts arbetskamrat klubbade en besa mot protester och återutsatte en havsöring under måttet innan jag och Maria drog västerut mot brorsan och färre näbbisar. Väl framme hade Fredrik tagit en till som kanske skulle behövt någon vecka till för att bli sådär smällfet men blodet det sprutade så den fick möta prästen. Fisken var blank och fulton låg dock över 1 så den var inte så illa. Fortsatt skymningsfiske på revet i en dryg timme gav mig en bankbesa och en ganska välkonditionerad på strax över 50 cm som mest såg ut som en bäcköring. En erfarenhet jag gjort med tobisjagande havsöring är att man inte behöver vara så värst naturtrogen vad gäller betesvalet. Även om havsöringen jagar småtobis kommer dom ofta och tveklöst att klippa en 25 grams koppar Snaps som vinglar förbi. Om fisken skulle visa sig vara trög slår man till med en eller ett par spinnstopp så är saken klar.

Aptit för tobis.

2003-05-06 Idag var det massor av näbbgäddor i BB. Säkert 50 hugg på 1,5 timmes flugfiske men inte en havsöring i sikte. När det gäller flugval för riktat näbbgäddefiske gäller det bara att presentera något som är vasst och syns väl. Mest hugg hade jag på en svart Zonker med röd-orange flourocerande butt.

Den här näbbgäddhonan gjorde faktiskt flera rusningar på 10-15 meter.

2003-05-04 (Lång text = bra dag :-)) Klockan 15.00 anlände jag, Maria och Klas till ett av dom absoluta favoritreven på Österlen. Bortsett från min bror, Fredrik och hans kolega Peter var revet otroligt nog helt tomt!? Lågt vatten men fin pålandsvind och kalasfärg på vattnet lovade fisk. Det tog mig och Maria ca en timmes fikande och gullande med Klas innan vi började fiska och då hade Fredrik redan tagit sin första “slänkare” (slank blänkare) på ca 60 cm. Detta var första öringen för Fredrik men inte den sista. Jag traskade neråt ett annat rev och fick kontakt direkt. Först i tredje kastet nöp fisken min mässingsfärgade hemsnickrade Snaps – en 65 cm lång fisk med svart fin fena kunde krokas av. Fjäll på jacken efter tre kast… Fast dom där tjockisarna kan vara svåra att komma till tals med trots att huggen duggar tätt. I ett bottennapp fick jag en sådan där liten filur som ser ut som en tånglake eller något (ålakvabbe?) och efter ytterligare ett tjugotal kast fick jag en jättefin blänkare strax över måttet men denna fick gå med motiveringen att det är lite för lite mat på en sådan fisk. Tillbaks till “base camp” för en macka och lite snack innan nästa pass. Nu hade brorsan tagit tre och öringflinet var på plats :-) Ute i vattnet dök tärnorna mest hela dagen och då och då såg vi hoppande havsöring. Fortsatt fiske och brorsans Kopparsnaps gav utdelning. Vid nästa fika var han uppe i fem och jag i tre, men ännu ingen riktigt fet och fin. Nu började vinden lägga sig och solen gå ner så smått, något som ofta ger bra fiske inne i viken så Peter traskade ner och vi andra tre begav oss ut på spetsarna igen. Efter en liten stund fick Peter sitt livs första havsöring. Drill, avkrokning, inspektion och återutsättning. Nu kunde plötsligt havsöringsfisket ge gäddmetet en match. Ute i vattnet hoppades det frenetiskt just nu och inne på revet hoppade jag runt lika frenetiskt. När det blivit några fiskar kan jag lätt bli lite rastlös av att stå och mala och då byts det sten med ganska så täta intervall. Jag hann inte mer än ut på en jobbigt belägen men flat och fin sten innan Peter drillade igen. Denna gången var det en större fisk. Kroken hade rivit upp gälen så blodet det sprutade varpå vi enades om att det är bättre att klubba en slank blänkare än att släppa tillbaks den till säker död. Vikten var 4 kg och fulton runt 0,90 så det var en ganska ok fisk i alla fall. Under tiden hade brorsan tappat ett par ute på spetsen samt landat en liten torsk. Efterhand som det närmade sig kväll närmade jag mig bukten och vid halv nio kastade jag ganska så rakt söderut (var kan det vara :-). En efterföljare vände vid min fötter. Byte till 28 grams Gladsax i svart och koppar och i nästa kast var där något igen. “Ok, nästa gång sitter den” tänkte jag och kastade ut. Fem vevtag , spinnsopp och PANG så satt den som så ofta efter ett spinnstopp. Jag kunde direkt konstatera att detta var en större fisk i bra kondition och som tur var hade håven råkat följa med ut. Peter kunde hjälpa mig att håva en blank hane på 4 kg. Denna kunde varit fetare om den skulle varit 100% optimal men jägaren vaknade så den fick smaka klubban i alla fall. En stund innan nio åkte Fredrik och Peter hem men jag kunde inte slita mig eftersom jag såg fisk som visade sig mest hela tiden. Maria hade blivit lite sur för att hon inte fick något men jag kallade ner henne i bukten där jag nyss tagit en till på drygt 65 cm – denna gången på grön-silvrig 16 grams Gladsax. Jag fiskade vidare och skulle bara “ta en fet” innan Maria fick låna mitt spö och fånga en. Det blev två blanka vildar till sedan var jag nöjd med mina 7 fiskar för dagen. I Marias tredje kast nöp en fin blänkare på 54 centimeter draget (ett 12 grams Gladsax i flourocerande grönt med röda prickar som lös fint i mörkret). Denna fisk fick också smaka klubban (totalt tre hemtagna av mig, Maria och Peter idag) och nu var dagen fulländad. Alla hade fått fisk – Peter skulle prova på havsöringsfiske och fick två, brorsan slog till med ketchup effekten där hans svit av bomturer avlöstes av hela fem fiskar. Vackert väder och totalt 15 landade blanka fiskar i mer eller mindre god kondition är en riktigt bra havsöringsdag.

Klas grottar gärna runt i sand och tång medan...

Klas grottar gärna runt i sand och tång medan…

...husse drillar havsöring.

…husse drillar havsöring.

Vad vore fisket utan fikat med fiskepolarna?

En av havsöringarna jag tog idag (återutsatt). De flesta av dagens fiskar låg mellan 60 och 75 cm.

2003-05-03 Idag tyckte jag det blåste det för mycket för Österlen så jag och Fredrik P styrde kosan upp mott Laholm och Lagans laxar. Premiärtur med tvåhands-flugspöt och det var riktigt roligt. Fredrik P undervisade pedagogiskt och jag svängde iväg min hembundna laxkreationer med mer eller mindre lyckade speykast. Detta kändes absolut inte som sista gången jag fiska lax med tvåhands i Lagan, och idag såg vi inte ens en lax. Hur ska det bli när jättesuggan nyper min fluga?

Visst är det speciellt att fiska i strömmande vatten...

Visst är det speciellt att fiska i strömmande vatten…

2003-05-01 Åkte över till ett vindpinat Österlen för fiske mellan 16.00 och 19.00. Sydvästlig vind med vindhastigheter upp emot 9-10 m/s. Första 1,5 timmen var hektisk med 6 landade blanka , 2 tappade och 8-10 bommade hugg för min del. Maria låg och sov trots att jag ringde ett par gånger :-). Fiskarna jag fick upp var blänkare mellan 60 cm och 85 cm med varierade fultonvärde (tjocklek). Endast en åkte med hem. Jag är kräsen ju lite när det gäller att ta hem havsöring. Det ska vara feta fiskar för att jag ska överväga att ta hem dem till frysen. Alla fiskar högg på en 25 grams oxiderad kopparsnaps. Vid 17.30 var det som och slå av en strömbrytare – helt dött. En tysk bredvid mig tog två varav en var upp emot 90 cm, något blank men smal. Han klubbade fisken och vi kom överens om att nästa havsöring i den konditionen skulle släppas. En äldre herre som kom senare blev dock märkbart mer irriterad och det hela såg ut att vara på vippen att sluta i handgemäng. En av havsöringarna jag hade kontakt med idag såg jag redan 30 meter ut när den glänste till och sedan följde denna med ända in. Spinnstopp och nafs. Spinnstopp och nafs igen och först tredje gången när det var 2 meter lina mellan drag och spö så högg fisken rejält. Det blev ett tamt mothugg så havsöringen kunde simma iväg efter ett par skakningar på huvudet. Precis framför mina fötter dessutom. Fisken var ca 70 cm lång. Häftig upplevelse!
En havsöring på drygt 60 cm var riktigt svartprickig med stora fläckar hela vägen ner på sidorna. Blank i övrigt. Måste vara någon mindre vanlig stam på Österlen. Eller så var det en besökare…? Vi avslutade med några kast på Hallen men där var det platt vatten och dött. Bild på den första fisken jag tog (hane på 65 cm) kommer om jag lyckas trolla ut den ur min SonyEricsson nallekamera.